Privacy & Meldingen
Bij De Barrage vinden we het belangrijk om jouw mening te horen. Wat gaat er goed? Wat kan er anders of misschien zelfs beter? Jouw ervaringen helpen ons om de zorg en ondersteuning continu te verbeteren.
Onze professionals doen hun best om je zo goed mogelijk te ondersteunen. Toch kan het gebeuren dat je ergens niet tevreden over bent. Als je een signaal hebt of een klacht wilt uiten, moedigen we je aan dit eerst te bespreken met je hulpverlener. Vaak kan een goed gesprek al tot een oplossing leiden.
Samen werken we aan een zorgomgeving waarin jij je gehoord en begrepen voelt.
Wat als het gesprek niet helpt?
Kom je er samen met de professionals niet uit, of is de klacht te ernstig om direct met hen te bespreken? Dan kun je in gesprek gaan met de bestuurder van De Barrage. We streven ernaar om samen tot een oplossing te komen, zodat de hulpverlening op een prettige manier kan doorgaan.
Mocht je behoefte hebben aan verdere ondersteuning of onafhankelijk advies bij het indienen van je klacht, dan zijn er ook vertrouwenspersonen beschikbaar.
Klacht indienen
De Barrage is aangesloten bij het Klachtenportaal Zorg. Dit externe en onafhankelijke orgaan behandelt klachten en doet hierover een uitspraak. De commissie bestaat uit mensen die niet verbonden zijn aan onze organisatie, waardoor zij volledig onafhankelijk zijn. Je kunt je klacht indienen via de volgende link: Klacht indienen bij Klachtenportaal Zorg.
Hulp bij het indienen van een klacht
Indien je ondersteuning nodig heeft bij het indienen van een klacht, kun je contact opnemen met de volgende vertrouwenspersonen:
-
Jeugdstem – Vertrouwenspersonen van het AKJ. Voor jeugdigen die gebruikmaken van de Jeugdwet. Zij bieden kosteloze ondersteuning en advies bij klachten en kunnen je begeleiden in het proces.
-
Vertrouwenspersoon Wlz: Indien de jeugdige een indicatie heeft voor zorg vanuit de **Wet langdurige zorg (Wlz)**, kun je contact opnemen met de onafhankelijke vertrouwenspersoon waarbij De Barrage is aangesloten. Je kunt hen bereiken via het volgende e-mailadres: vertrouwenspersoon@debarrage.nl.
Indien gewenst, kan de vertrouwenspersoon ook met je meegaan naar gesprekken om je bij te staan tijdens de afhandeling van de klacht.
Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg of Veilig Thuis en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van De Barrage.
Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:
-
Geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt.
-
Ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg.
-
Geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg.
-
Draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg.
Zo bereik je Jeugdstem:
-
Bel gratis naar 088 – 555 1000.
-
Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
Richtlijnen Jeugd
Richtlijnen ondersteunen onze professionals om samen jeugdigen en ouders te beslissen over de best passende hulp. Ze geven onderbouwde aanbevelingen op basis van wetenschappelijk onderzoek, praktijkkennis van professionals en ervaringskennis van ouders en kinderen.
Meer informatie over richtlijnen in de jeugdhulp kunt u vinden op:
Privacy
We hechten waarde aan je privacy en maken daarom afspraken over de inzage in je dossier. Behalve voor de hulpverlening aan jou kunnen de gegevens ook anoniem worden gebruikt. Bijvoorbeeld voor onderzoek om de hulpverlening te verbeteren en voor controle door de Inspectie Jeugdzorg.
In onze Privacyverklaring kun je meer lezen over hoe De Barrage omgaat met jouw gegevens.
Medezeggenschap van Jeugdigen
Wij vinden het belangrijk dat jongeren binnen onze organisatie een stem hebben. Elke mening telt! Daarom bieden we verschillende mogelijkheden voor medezeggenschap:
-
Meepraten over je zorg: Jeugdigen hebben inspraak in beslissingen die over de eigen zorg en ondersteuning gaan. We luisteren naar wensen en zorgen, zodat we samen de beste keuzes kunnen maken.
-
Bijeenkomsten: We organiseren regelmatig bijeenkomsten waar jongeren hun ideeën kunnen delen over hoe de zorg beter kan. Jongeren zijn vaak voor korte duur aan onze organisatie verbonden. Daarom is er geen jeugdraad. We zorgen dat zij door bijeenkomsten kunnen meepraten over belangrijke onderwerpen. Voor jeugdigen die niet de mogelijkheid hebben om te participeren in een degelijk overleg is er de ouderraad.
-
Vertrouwenspersoon: Als een jeugdige het ingewikkeld vindt om verbeteringen bespreekbaar te maken, dan is daar de vertrouwenspersoon voor. Onze vertrouwenspersonen staan voor je klaar om je te ondersteunen en samen naar oplossingen te zoeken zodat je het bespreekbaar kunt maken.
-
Feedback en suggesties: Jouw feedback is voor ons waardevol. Via vragenlijsten en gesprekken geven we je de kans om je ervaringen te delen en mee te denken over verbeteringen in de zorg.